21 juni 2010

Eating animals - Jonathan Safran Foer

In 't kort: Nu Foer een zoontje heeft begint hij zich af te vragen of het gezin toch niet beter voor altijd het vlees uit het menu bant.
Om voldoende motivatie te vinden gaat hij op onderzoek naar de praktijken in de vleesfokkerij en verwerking. Wat hij daar aantreft is niet zo smakelijk...

Mijn oordeel: Als 99% vegetariër wilde ik me door dit boek nóg meer laten overtuigen van mijn eetgewoonte. Resultaat: vanaf nu ook geen vis meer (al die bijvangst!!).
De praktijken in de vleesindustrie die Foer beschrijft waren mij echter al in grote mate bekend. Ik heb al menig artikel gelezen en documentaire gezien die hetzelfde toont. Niets opzienbarends voor mij, maar voor de nietsvermoedende (amerikaanse) carnivoor wellicht & hopelijk wel. Het is zoals met de olie-industrie; de huidige markt van vraag en aanbod creeërt deze ellende en wij zijn er zelf verantwoordelijk voor.

Eindoordeel:
**1/2

1 opmerking:

Hasselblatt E. zei

Ik vond het boek ook erg Amerikaans georienteerd, en een beetje richtingloos, de hoofdstukken zijn slechts illustraties van wat hij in zijn voorwoord stelt. Hij jongleert wat met argumenten voor vegetarisme versus diervriendelijke vleeseterij, en het enige ideaal dat de lezer echt had kunnen engageren - met z'n allen kunnen we de bio-industrie een halt toeroepen - zwakt hij zelf op fatalistische wijze meteen af.
Het is wel een goed voorbeeld van hedendaagse misstanden die openlijk bekend zijn, maar waar hooguit wat verbale verontwaardiging rond bestaat omdat de impact op het leven van de mensen vooralsnog verwaarloosbaar of onduidelijk is. Een flink vogelgrieppandemietje met flink wat menselijke ellende gevolgd door een doorgedreven mediacampagne zal waarschijnlijk het enige zijn wat iets kan veranderen.