9 juni 2010

Slecht nieuws voor Doctor Paf de Pierennaaier, Pandemonium in de Grauwzone - J.M.H. Berckmans

In't kort:
Tja, waar gaat dit boek eigenlijk over?

Mijn oordeel:
Het was alweer een tijdje geleden dat ik nog eens een Berckmans had gelezen (Ontbijt in het Vilbeluik was het laatste dat ik las in '97). Op Berckmans' boeken was toen al geen label meer te plakken. Ze worden geschreven vanuit de onderkant van de maatschappij, vanuit het hart, de kapotte lever, de darmen, het kontgaatje en andere openingen. Je kan het zien als een studie van de wereld van de marginalen waar Berckmans zich al jaren begaf en waar hij het al bij al nog vrij lang heeft uitgezongen.

Inhoud is ondergeschikt aan de taal en die taal is er een die rechtstreeks vanuit de vermangelde hersenen op papier wordt gegooid. Dat heeft een bevreemdend maar fascinerend effect op de lezer en je kan niet anders dan met verwondering verder lezen en achteraf denken: what the fuck was dat?

Ik herkende hier een beetje het natuurlijke taalgebruik van een Dimitri Verhulst maar dan tot een veel hogere macht.

Niet voor zwakke magen, maar bij momenten zeer grappig en, mits met mate genuttigd, best aangenaam leesvoer. Geweldige namen ook van de personages: Brees (the wrong man in the wrong place), Jeanien het Poepmasjien, Leon Leonski (die patenten vraagt op werkelijk alles: het warm water...), Pafke de Pierenaaier, Greta persona non greta...

Eindoordeel:
***1/2

2 opmerkingen:

akim a.j. willems zei

ik wil dit boekje gerust van je overkopen als 't zo slecht beviel dat je 't kwijt wil :-)

FigorDVM zei

Ik vond het boek best ok, hoor (vandaar 3 1/2 ster), maar it's an acquired taste, toch.

De bibliotheek van Antwerpen zou het me trouwens niet in dank afnemen als ik het boek verkocht :-)