8 juni 2010

The Road - Cormac McCarthy

In't kort:
Een man en zijn zoontje (ze blijven de hele tijd ook naamloos) trekken rond in een desolaat, post-apocalyptisch landschap. Ze zijn continu op zoek naar voedsel in een uitgestorven landschap (post-kernoorlog) en moeten op de hoede zijn voor de bad guys, kannibalen die alles zullen proberen om hen (the good guys) te pakken te krijgen.

Mijn oordeel:
Wow. Dit zijn de boeken waarom een mens leest. Van de eerste zin tot de laatste zat ik in het boek, voelde ik mee met de personages, was ik verbijsterd, begeesterd, ontroerd, angstig. Dit is zo'n boek waar, als je het weglegt, je even weer moet wennen aan de wereld buiten het boek.

Een van de beste boeken die ik de afgelopen jaren heb gelezen.

Eindoordeel:
*****

3 opmerkingen:

Guy zei

Ik had krek dezelfde ervaring. Eentje om de superlatieven voor boven te halen!

FigorDVM zei

Ha, bijzonder! Ik heb jouw bespreking ervan toen gelezen en het zat sinds toen in mijn hoofd om het te gaan lezen. Dat ik exact dezelfde bewoording gebruik: bevreemdend. Met de hand op het hart: geen plagiaat! :-) Dat is blijkbaar het effect dat het boek heeft op ons.

Guy zei

Kan alleen maar betekenen dat het klopt. :)
Ik denk dat ik het een dezer nog eens ga herlezen, kijken of de impact nog dezelfde is. Ik vermoed van wel. Nu de film nog zien (of net niet).