25 juni 2010

Het Kaartenhuis - Mark Z. Danielewski


In 't kort:
Het levenswerk van een oude blinde komt terecht bij een ietwat groezelig figuur... Dat levenswerk, een verhandeling over een erg surrealistisch en angstaanjagend huis, heeft een bevreemdende uitwerking op de nieuwe eigenaar.

Mijn oordeel:
Dit is een ronduit ge-wel-dig boek. Een verhandeling die een thriller wordt, een boek dat je moet ontdekken. Op bepaalde momenten lijken het boek en het gruwelhuis zelfs op elkaar. Ongemeen spannend, een boek dat echt bezit van je neemt.

Eindoordeel:
*****

2 opmerkingen:

FigorDVM zei

Het boek (de Engelse versie) staat al zeer lang in mijn boekenkast en wil ik eens lezen als ik er echt voor kan gaan zitten.

Ben er ooit in begonnen, maar kon me er toen door te weinig tijd niet genoeg op concentreren. Wat ik las, was echter intrigerend genoeg.

Welkom bij Boekenwijzen, trouwens ;-).

Zekdempel zei

Ik heb 'm een viertal jaren geleden gelezen. Het is inderdaad een bijzondere leeservaring. Je wordt écht meegenomen in het verhaal, in het huis, in de donkere gang(en). Ik kon het boek ook niet zo goed wegleggen. Maar als je mij vraagt vond je het een "fijn" boek, zeg ik "nee". Daarvoor was het te beklemmend. Maar dat is ook een bijzondere ervaring natuurlijk: je ongemakkelijk voelen tijdens het lezen van een boek.

Ook welkom van mij! Dat er nog veel boekenwijzen-posts van jou mogen volgen!