25 oktober 2010

The Grave Tattoo - Val McDermid

In 't kort: In het Lake District wordt een oud lijk gevonden. De geruchten gaan dat het om het lichaam van Fletcher Christian gaat. Hij zou de muiterij op de Bounty op zijn geweten hebben en vervolgens terug zijn gekeerd naar zijn geboorteplaats in de Lake District. Daar zou hij zijn oude vriend en poeëet William Wordsworth hebben opgezocht om in vertrouwen zijn verhaal te vertellen. Deze laatste zou het verhaal in dichtvorm hebben opgetekend.  Dit manuscript lijkt echter onvindbaar...

Jane Gresham is een  Wordsworth-kenner en gaat op onderzoek uit. Ze is ervan overtuigd dat de familie Wordsworth het manuscript bezit. Helaas zijn er meer kapers op de kust en ondervindt Jane behoorlijk wat weerstand tijdens haar zoektocht.

Mijn oordeel: Gelukkig dat ik mede dankzij onze boekenwijze Tis ontdekte dat Dermid met een "d" en niet op een "t" eindigt. Ik vond immers maar steeds geen hits op "Dermit" tijdens mijn zoektocht naar haar boeken in de online catalogus van één van de grootste bibs van Vlaanderen (Permeke Antwerpen, mijn stambib). Héél bizar. Het mysterie is nu opgelost.

Gelukkig zoals ik al zei, want dit is écht my cuppa tea. Wat een vreselijk zalig leesvoer. Er worden hoofdstuk voor hoofdstuk aardig wat personages ten tonele gevoerd, maar dit grijpt op den duur in elkaar en is door een langzame maar aangename opbouw heel goed te volgen. De afwisseling tussen stadse en plattelandse setting, heden en verleden werkt erg goed. Ik kreeg ook hele duidelijke visuele voorstellingen van mensen, huizen wat er bij mij op duidt dat ik lekker in een verhaal zit.

Eindoordeel: ****1/2

1 opmerking:

Margreet zei

Hm, ik ken Val McDermid nog helemaal niet, ik ga het maar eens proberen. Leuke titel trouwens.