9 december 2010

Fever Pitch - Nick Hornby

In't kort: Nick Hornby is een achtjarige knul wanneer zijn vader hem eerder toevallig voor het eerst meeneemt naar een wedstrijd van Arsenal. En dat is het begin van een snel ontluikende liefde, later evoluerend naar een ware obsessie. Hornby staat op met Arsenal en gaat ermee slapen, hij krijgt er klappen om, laat er vriendinnetjes voor in de steek en is bij elk belangrijk verlies opnieuw totaal verloren. Maar de grote zeges worden uiteraard ook passend gevierd. Het boek eindigt 30 jaar na het begin, met het behalen van de dubbel.

Mijn oordeel: Dit is Hornby's debuut, later volgen onder meer High Fidelity en About A Boy. Aan de hand van (meestal) Arsenal-wedstrijden schetst Hornby een beeld van een opgroeiende jongeman in de grootstad in de 70s en 80s, steeds met de nodige Britse humor en zelfrelativering.

Maar Hornby kan ook ernstig uit de hoek komen. De rampen van Heizel en Hillsborough worden van binnenuit belicht en de gevolgen ervan toegelicht, wat soms een verrassend beeld oplevert.

Ik las het boek nu al voor de vierde keer, en het blijft elke keer opnieuw top. Een must voor elke sportliefhebber, het geeft als geen ander een accuraat beeld van het supporter-zijn.

Eindoordeel: *****

1 opmerking:

FigorDVM zei

Ik heb het boek, nadat het al jaren (een jaar of 10) in de boekenkast staat, eindelijk gelezen.

Ik was zeer benieuwd. Als fan van het Engelse voetbal (vroeger veel meer dan nu, ik miste ahw geen enkele aflevering van Match of the Day op BBC) en als stiekem ook vooral fan van Arsenal eind jaren '90 (Bergkamp, Overmars...) verwachtte ik wel een en ander.

Nu, het is inderdaad een boek over het supporterschap en het leest zeker aardig weg, maar ik miste toch cohesie. De opbouw van het het boek aan de hand van sleutelwedstrijden die zowel voor Arsenal als voor Nick zelf significant zijn, is een briljante ingeving. We leren bij over de geschiedenis van Arsenal, de levensloop van Nick en ook wel wat over Engeland zelf.

Alleen: het blijft me net iets te veel een bijna journalistieke impressie. Ik mis personages en warmte. Ik noem dit daarom ook liever non-fictie, al is dit zelfs verfilmd. Het klopt natuurlijk met de opzet van het boek: het gaat over Nick en zijn obsessie met Arsenal. Voor andere personages is daarin geen plaats.

Ik had er toch meer van verwacht, had ook een brandender liefdesverklaring aan Arsenal verwacht.

Wel graag gelezen maar niet zo onder de indruk als Might K dus.

***1/2