8 december 2010

Het Rode Gevaar - André Fontaine

In't kort:
De geschiedenis van het conflict dat de wereldpolitiek van al voor WOII tot nog een tijdje na de val van de Berlijnse muur beheerste: de Koude Oorlog tussen de communistische wereld (met z'n voornaamste representanten de Sovjet-Unie en China) en de "vrije" wereld (represented by the US of A).

Mijn oordeel:
Zeer interessant. Terwijl boeken over WOI en WOII ook zeer interessant zijn, is er voor mij toch steeds de (te) grote afstand tussen mezelf en die periode (omdat ik er nog lang niet was) om het helemaal te kunnen plaatsen. Doordat de koude oorlog nog een sterk thema was tijdens mijn leven, is er hier meer connectie. Figuren als Kennedy, Chroestsjov e.d. zijn natuurlijk ook, door de groeiende mediatisering, veel meer blijven hangen.

Zoals ik wel vaker heb met non-fictie: het leest allemaal wat trager, natuurlijk en ik ben nu alweer het meeste vergeten dat ik heb gelezen. Veel namen, feiten, gebeurtenissen.

Maar wel zeer goed en overzichtelijk gebracht. Een zeer goede inleiding om dan eventueel later meer erover te gaan lezen. Uiteraard, maar daar is het ook een overzicht voor, wordt er niet overal zeer diep op ingegaan, maar dan zouden de 450 pagina's slechts de proloog gevormd hebben. De auteur kent duidelijk zijn feiten en laat zich niet verleiden door de valkuilen vooral te focussen op alleen de "mediagenieke" feiten, zoals de Vietnamoorlog en de Muur. Ze worden hier uiteraard behandeld, maar op hun historische waarde: als feiten in een grotere geheel.

Alleen jammer dat ik de indruk krijg dat tegen het einde van het boek de vertalers en redacteurs wat steken hebben laten vallen. Terwijl dat in het begin van het boek niet opvalt, duiken op het einde zetfouten op, kloppen soms zinnen niet enzovoort. Een deadline die te vroeg kwam; misschien? Dat is echter een klein smetje op een verder zeer onderhoudend en leerrijk boek over een zeer bizarre periode in de wereldgeschiedenis.

Eindoordeel:
****

Geen opmerkingen: