22 mei 2011

Lord of the Flies - William Golding

In 't kort: Een vliegtuig met een groep jongens aan boord stort neer op een onbewoond eiland. Om te kunnen overleven ontwikkelen er zich twee strategieën, elk bevochten door een andere "leider". Ralph richt zich op de redding door een ander schip en wil vooral een groot vuur brandend houden. Jack stort zich op het jagen om voldoende voedsel te hebben om zodoende te overleven op het eiland. De andere jongens kiezen partij. De sfeer tussen de groepen wordt echter steeds grimmiger en vijandiger totdat er zelfs slachtoffers vallen.

Mijn oordeel: Dit boek stond al heel lang op mijn leeslijst. Zelfs al sinds we op de middelbare school dit als eerste boek bij Engelse literatuur behandelden en stukken uit de verfilming keken. Het globale verhaal was me dus al bekend, maar ik wilde het eens helemaal lezen.
Tot de helft viel het me wat tegen: er was nog weinig gebeurd, nog geen spanning. Maar juist bij het lezen van de tweede helft waar de conflicten starten, begrijp je dat die trage opbouw nodig is geweest om juist dan dat beklemmende gevoel tijdens het lezen te krijgen. Want je zit inmiddels zélf ook echt op het eiland en voelt de angst die ontstaat als er één gek opstaat die het voor het zeggen krijgt.
Het is een interessante allegorie op onze maatschappij wanneer die in crisis raakt (denk maar even aan het Duitsland voor WOII). Wie staat op als leider? Wie volgt hem/haar? Wie verzet zich daartegen? Op welke manier escaleert het?

Eindoordeel: ****

Geen opmerkingen: