22 mei 2011

Zomerhuis met zwembad - Herman Koch

In 't kort: Een huisarts met een voornamelijk artistiek cliënteel raakt in contact met de bekende acteur Ralph. Zijn gezin wordt uitgenodigd om de vakantie gedeeltelijk in het zomerhuis (met zwembad) van Ralph door te brengen. Ondanks zijn eigen gemengde gevoelens en die van zijn vrouw belanden ze er uiteindelijk toch. De gebeurtenissen die in en om het zomerhuis plaatsvinden hebben uiteindelijk schadelijke gevolgen voor de verschillende gezinsleden.

Mijn oordeel: Na "Het diner" is dit de tweede succesroman van Koch. Ik vond het zelf ook een goed boek. Het leest ontzettend vlot, maar heeft toch voldoende diepgang. Er worden verschillende maatschappelijke thema's aangeraakt: medische ethiek, opvoeding, misbruik. Leuk is ook dat het boek moeilijk tot één bepaald genre te classificeren is. Er zitten elementen van een whodunnit in, want je wacht tot op het einde op duidelijkheid rond een bepaald voorval. Ook zijn, net als in "Het diner", de hoofdpersonages altijd wat verknipt, maar ligt dat er niet te dik bovenop. Hierdoor is het onvoorspelbaar wat ze gaan doen en kan het tot op het einde alle kanten uit kan gaan.

Eindoordeel: ****

2 opmerkingen:

Tekstschrijver zei

Sinds het lezen van Het Diner ben ik een Koch-fan. Zomerhuis met zwembad was dan ook erg welkom! Sinds Zomerhuis heb ik ook Odessa Star en Red ons, Maria Montinelli gelezen, echte aanraders voor Koch-fans!

Mighty K zei

lang geleden dat ik een roman zo snel heb uitgelezen. uitgekiende plot, goeie karaktertekening, relevante thematiek, en ontzettend vlot geschreven.
mooimooimooi.
mijn eindoordeel is een welverdiende ****1/2

mighty k