31 juli 2011

Galgenmeid - Van Rijckeghem & Van Beirs

In't kort: Antwerpen, eind 1580s. Gitte Niemandsdochter wordt door haar moeder achtergelaten bij een weeshuis, die haar wel op het hart drukt dat haar vader een Spaanse hertog is. Gitte groeit op met de Spaanse dreiging op de achtergrond, en wordt de beste beurzensnijdster van de stad. Toch wordt ze betrapt, en veroordeeld tot de strop.

Op het nippertje ontsnapt ze aan die doodsstraf, maar dan moet ze wel als Hollandse spionne bij haar vader binnenraken. Dat lukt haar wonderwel, maar wil ze wel spionne blijven ? Het Spaanse leven is zo fijn dat ze veel liever daar zou blijven. Maar dan gooit haar brandmerk roet in het eten.
Mijn oordeel: het is mij niet direct duidelijk of dit een boek voor adolescenten is, of voor een volwassen publiek. Maar dat doet eigenlijk ook niet ter zake. Een fijne historische roman, met veel vaart, oog voor detail, zonder tempo- of plot-dipjes, leuke karakters, wat wil een mens nog meer ?
Echt een aanrader !
Eindoordeel: *****

1 opmerking:

Marieke zei

Dit boek wil ik zeker en vast ook nog eens lezen. Ik houd wel van een goede historische roman. Het krijgt superveel goede kritieken, dus ik ben erg benieuwd naar dit boek!