15 september 2011

Al mijn vrienden zijn superhelden - Andrew Kaufman

In't kort:
Al de vrienden van Tom zijn superhelden, alleen hij is er geen. We starten 6 maanden na zijn huwelijk met de Perfectioniste (doet alles perfect) en Tom zit in zak en as. Meteen na hun huwelijk is de Perfectioniste namelijk gehypnotiseerd door haar ex Hypno. Tom is sindsdien voor haar onzichtbaar geworden. Als hij haar aanraakt, wordt ze ziek. Omdat zij na zes maanden denkt dat Tom haar op de huwelijksdag heeft verlaten, besluit ze na zes maanden weg te gaan. Tom probeert alles om ervoor te zorgen dat ze hem wel weer kan zien. De tijd dringt!

Mijn oordeel:
De titel was intrigerend genoeg om het boekje mee te nemen (was in de bieb niet in het Engels beschikbaar). En een substantieel deel van mijn vrienden zijn nieuwe superhelden, dus dat speelde ook mee.

Dit is een zeer leuk, ik zou zelfs zeggen vertederend boekje. De superkrachten die de zogenaamde superhelden hebben, zijn eigenlijk gewoon de uitvergrotingen van een definiërend kenmerk voor hen: een sociale fobie, een menselijk tekort... Voor mij werkte dat perfect. Je kunt iedereen makkelijk klasseren door ze een fictieve naam te geven. Zo kennen wij nu ook een Woef en De Zwijger, kende ik vroeger Het Groene Blaadje, De Oude Vos en Sherlock. En niet te vergeten: Headbanging Hilaire! Dit boekje moet je dan ook zo lezen.

Het verhaaltje van Tom en de Perfectioniste is slechts een omkadering om vooral dit soort personages te tonen en is niet erg diepgaand. Er wordt met die personages dus weinig gedaan behalve dan ze vernoemen en uitleggen hoe ze superheld geworden zijn. Maar dat stoorde niet. Het is ook  meer een uitgerokken kortverhaaltje dan een echte roman. En een leuk uurtje lezen (want veel langer doe je er niet over).

Eindoordeel:
Leuk
****

1 opmerking:

Mighty K zei

headbanging hilaire !!!!! waaaaaaaaaa !!!!!!!!!!!!!!!!
had ik helemaal uit mijn geheugen gewist.