18 januari 2012

Een huis vol - Bill Bryson

In't kort: de ondertitel 'Een Kleine Geschiedenis van het Dagelijkse Leven' maakt waarschijnlijk al veel duidelijk. Bryson leidt de lezer rond in zijn eigen woning, een oude Engelse domineewoning uit de 19de eeuw. In elke plaats houdt Bryson halt om naar hartelust te vertellen over al wat die kamer aanbelangt. Zo komen we in de eetkamer te weten waarom een vork vier tanden heeft, en geen drie of vijf, beschrijft hij in de badkamer hoe de hygiëne in de loop der eeuwen is geëvolueerd, enz.

Mijn oordeel:
dit boek is, met z'n ongeveer 480 dichtbeschreven bladzijden, best een klepper. Temeer omdat je op elke pagina wel een nieuwe naam van een uitvinder tegenkomt, en dat maakt het soms wat verwarrend of moeilijker om volgen. Op een gegeven moment, ergens halfweg het boek, realiseer je je dat je die namen toch onmogelijk allemaal kan onthouden, en sla je er eigenlijk minder acht op, wat de leeservaring ten goede komt.
Daarnaast is er natuurlijk nog Brysons ongeëvenaarde vertelstijl, waar ik het in vroegere besprekingen al over had. Ook hier opnieuw probeert hij de serieuze, 'onderwijzende' delen af te wisselen met anekdotes, woordgrapjes of beschouwinkjes over hoe het er vandaag aan toe gaat. En opnieuw slaagt hij daar uitstekend in.
Nog een laatste tip misschien: ik zou aanraden om dit boek in (trouwens uitstekende) vertaling te lezen, tenzij je kennis van de Engelse woordenschat meer dan uitstekend is.

Eindoordeel:
****1/2

2 opmerkingen:

FigorDVM zei

Ik heb de Engelse versie gelezen. Vooral omdat een eerder gelezen Nederandse vertaling (van een ander van zijn boeken) behoorlijk tegenviel. Bryson heeft wmb ook een specifiek 'geluid' als ik het zo kan stellen dat in het Nederlands niet altijd zo goed naar voren komt.

Het leest inderdaad niet supersnel omdat er, in typische Bryson stijl, heel vaak uitgeweid wordt en elk feitje wel weer leidt tot een leuke wetenswaardigheid die dan weer leidt tot een ander fascinerend verhaal.

Een klassiek Bryson-boek dus dat blijft boeien. Volledig eens met je oordeel, dus.

****1/2

Zekdempel zei

ik sluit mij aan bij de recensies tot nu toe:
-leest qua schrijfstijl vrij vlot, maar omdat er héél veel informatie wordt aangeboden trad bij mij snel verzadiging op. Boek in vele etapes gelezen.
-allerlei interessante wetenswaardigheden, maar ooh zo jammer dat ik, na het boek alweer twee weken weggelegd te hebben, amper nog iets naar boven kan halen. Dat frustreert mij wel behoorlijk
-soms iets te veel feiten en namen die niet allemaal even interessant waren. Had wat meer in geschift mogen worden.
Daarom: ***1/2