23 april 2013

Eet mij - Asha ten Broeke & Ronald Veldhuizen

In 't kort: We leven in een tijd van overschot aan etenswaar. Je hoeft er niet naar te gaan jagen, zoals vroeger, maar het komt vanzelf naar je toe. Overal wordt je verleid tot het nemen van lekkernijen. En het is moeilijk te weerstaan. Dus eten we er teveel van. Dat heeft de nodige negatieve effecten op onze gezondheid. Maar hoe stoppen we deze nefaste ontwikkeling? Welke invloed hebben de supermarkten, de voedingsindustrie en wijzelf? In dit boek wordt op basis van wetenschappelijke bewijsvoering antwoord gegeven op deze en veel meer vragen omtrent de dikker wordende mensheid.

Mijn oordeel: Ik ben liefhebber van de toegankelijke wetenschapsjournalistiek van Asha ten Broeke. Haar eerdere "Het idee m/v" was mijn eerste aangename kennismaking en daarna ben ik geregeld artikelen op haar website blijven lezen.
Ook in dit boek weet zij, samen met haar co-auteur, op een bevattelijke wijze hedendaagse relevante kwesties te onderzoeken en van antwoord te voorzien. Net als bij "Het idee m/v" had ik ook nu de gedachte: "Ontzettend handig dat iemand uit die grote bak van wetenschappelijke artikelen en experts voor mij de antwoorden op een rijtje zet!" Antwoorden die geregeld afwijken van onze heersende gedragingen en opinies. Zo blijft een groot deel van de bevolking  zich steeds opnieuw aan nieuwe dieetgoeroes vastklampen, terwijl snel afvallen het tegenovergestelde effect heeft: op lange termijn komen er juist kilo's bij. Nadat je doorheen alle hoofdstukken een bad aan allerlei nieuwe kennis hebt opgedaan wordt er in het slot nog even fijn op een rijtje gezet wat je als individu toch ook zelf kan doen om het allemaal niet te ver te laten komen (schrijf ik met links van mij een reeds half verorberde reep Côte d'Or rozijnen-hazelnoten :-s)

Eindoordeel: ****1/2

Geen opmerkingen: