23 april 2013

Jetset - Marion Pauw

In 't kort: Alexander Zilver nodigt een aantal vrienden en familieleden uit om samen met hem een week te vertoeven op een jacht in de Caraïben. Dit om zijn 100ste miljoen te vieren. Niet alle gasten zijn even verheugd met de uitnodiging, laat staan met het succes van Alexander. Dit blijkt wel als Alexander al op de tweede dag van hun reis wordt vermoord.

Mijn oordeel: Van Pauw las ik al eerder "Drift" dat zich ook op de Nederlandse Antillen situeert. Meestal ben ik van de Engelse-landhuizen-whodunnits, maar de plattegrond van een jacht aan de binnenzijden van het boek maakte mij nieuwsgierig om eens een "nieuw geld" detective te lezen.
Over het algemeen een geslaagde detective. Het duurt een heel poos voordat de moord daadwerkelijk gepleegd en opgelost wordt. Maar juist dat deel van het boek vond ik het beste. Je leert de personages kennen en hun onderlinge verwikkelingen en problemen. Meestal zaken waar je pas inzicht in krijgt nà de moord. Misschien daarom dat de oplossing zich voor mijn gevoel te snel na de moord aandiende. Ik had te weinig tijd om "mee te speuren". Het had nog zeker 50 pagina's langer mogen duren. Het boek las immers heerlijk weg en er was continu voldoende dynamiek.

Eindoordeel: ***1/2

Geen opmerkingen: