22 april 2013

JPod - Douglas Coupland

In't kort:
Ethan Jarlewski werkt als game developer in een afdeling JPod, die zo is genoemd omdat de achternamen van alle leden begint met de letter J.

Ze werken aan een skateboardgame dat professioneel de nek wordt omgewrongen door allerlei directors die door marktonderzoek (of soms persoonlijke belangen) ingegeven aanpassingen willen.

Alle JPodders zijn leden van de Google generatie: alles wat ze weten is gegoogled.

Mijn oordeel:
Ik heb een Coupland gelezen en heb het overleefd! Na het niet behalen van mijn thesis over Coupland in 1999 is dit het eerste boek dat ik van hem heb gelezen.

En het was best ok. Het doet heel erg sterk denken aan Microserfs (en wordt ook vaak gezien als een soort van sequel) en dat vond ik toen ook zijn leukste roman.

De personages zijn vrij oppervlakkig en wat hen overkomt is bijna karikaturaal te noemen, maar ik heb de indruk dat dat hier bewust is gedaan. De Google generatie is misschien ook oppervlakkiger; diepgang is iets wat ze op Google zouden zoeken.

Typisch voor Coupland (en toch weer een beetje storend) is dat Ethan uit een (jawel) dysfunctioneel gezin voortkomt: zijn moeder kweekt en dealt marihuana, de vader is een ballroomjunkie die als weinig succesvol figurant aan de bak komt. Dat zorgt voor wat leuke situaties, een soort sitcom alla Friends maar dan met 'nen hoek af'.

Het is allemaal net grappig en onderhoudend genoeg om niet irritant te worden. Jammer alleen dat Coupland zichzelf ten tonele voert als motief én als personage. Hij wil daarmee (schijnbaar) wat komaf maken met zijn "Generation X" label (terwijl we nu de "Generation Y" zien...), maar het ontwricht het boek enigszins. Het einde lijkt ook wat snel snel bij elkaar geraapt en er is ook geen closure in dit boek. Maar dat kan ook allemaal zo bedoeld zijn. This book has no meaning, nor do the characters' lives, of zoiets...

Eerlijkheidshalve: het boek las vlot, ik heb me niet geïrriteerd, maar Coupland mag wat mij betreft toch eens uit een ander vaatje gaan tappen dan steeds weer de door een vreemde opvoeding getormenteerde medemens. Ik heb het hem al eerder zien doen. En beter.

Eindoordeel:
***1/2

Geen opmerkingen: