11 september 2007

Molvanië - Cilauro, Gleisner & Sitch

Genre:
Reisverhaal

In 't kort:

Dit boek is een reisgids over Molvanië, dat zich situeert in het Oostblok, tussen Slovenië, Slovakije, Polen, Duitsland, Oekraïne, Wit-Rusland, Kirgizië, Turkmenistan en Vladivostok. Naast nuttige weetjes over de vaderlandse geschiedenis (over de Gladbaagdynastie en diens Gouden Eeuw (720-988 na Chr) of de 13-Jarige staking, krijgen we ook een portret over de 'vader van modern Molvanië,' Szlonko BusjBusj.
We krijgen ook een lijstje met handige uitdrukkingen (Sprufki Doh Craszko, wat ruik ik toch), tips over restaurants en accomodatie, zoals Hotjl Palfvi, en andere uit-tips, zoals het Museum voor Middeleeuwse Tandheelkunde in Vajana, in de Molvanische Alpen.

Mijn oordeel:
Je hebt het al geraden, dit is een satire op de Lonely Planet-reisgidsen, met een heleboel onzin na elkaar. Heel erg origineel, maar op den duur wel vermoeiend. Het is sowieso al niet vanzelfsprekend om een reisgids echt te gaan lezen, maar hier moet je voortdurend alert blijven en de aandacht er volledig bij houden. Verder kan ik enkel Bill Bryson nog citeren, die dit boek 'ongelooflijk origineel en ontzettend grappig ' vond, blijkt uit de cover.




Beoordeling: ****

2 opmerkingen:

FigorDVM zei

Is het dan eigenlijk niet fictie?

Lijkt me trouwens inderdaad een grappig idee, zo'n fictieve reisgids.

Mighty K zei

het onderwerp is idd fictie, maar de manier waarop het verpakt is, noopte mij tot het label 'non-fictie'. maar er kan zeker over gediscussieerd worden.