4 september 2007

Down Under - Bill Bryson

Ook verschenen als "In a Sunburned Country"

Genre:
Reisverhaal

In het kort:
Bill Bryson reist door Australië en vertelt over zijn ervaringen in dit wonderlijke land.

Mijn oordeel:
En hij doet dat wederom goed.

Bill Bryson heeft op mij de uitwerking dat ik geboeid blijf lezen, aan sneltreinvaart en dat ik bovendien steeds méér wil weten. Hij is als die zeldzame soort van boeiende middelbare schoolleerkrachten die zo boeiend over hun vak vertelden, dat je vanzelf al de moeite deed om er voor te leren.

Met plezier kennis opdoen, heet dat.

Op de keeper beschouwd past Bryson steeds hetzelfde trucje toe, dat klopt, maar anders dan bij, pakweg, andere formuleschrijvers als Dan Brown, krijg ik bij Bryson géén braakneigingen en heb ik niet de neiging om het boek op te vreten om het ook fysiek te laten verworden tot wat het eigenlijk is (ik laat dit verder aan jullie verbeelding over). Het is steeds een prettig weerzien met een briljant en onderhoudend verteller. Net als bij "A Short History of Nearly Everything" opent hij de deur naar een boeiende wereld. Het is aan de lezer om achteraf te besluiten of hij de kamers, waar deze deuren toe leiden, wil bezoeken of niet.

Eindoordeel:
****

2 opmerkingen:

Mighty K zei

dit was mijn eerste boek van Bryson, ondertussen zo'n drie jaar geleden (weliswaar ih nederlands, maar soit), en sindsdien heeft ie me bij mijn schabbernak. ik vind dit boek trouwens nog steeds één van zijn beste, zoniet het beste...

FigorDVM zei

Nou, A Short History of Nearly Everything vind ik absoluut z'n beste worp. Daar schrijft hij als het ware ook een reisverhaal, maar dan door de wondere wereld van de wetenschap en onze plaats daarin.

Toegegeven, het is dan wel "populair" wetenschappelijk, maar het is weinigen gegeven om zo helder, duidelijk en bovendien onderhoudend over wetenschap te schrijven.

Schrijven vanuit de verwondering, dus... Dat heeft hij hier ook bij Autsralië. En het werkt.