8 september 2007

Catch 22 - Joseph Heller

Genre:
Historische roman / Oorlogsroman

In 't (heel) kort:
"Catch 22" is het verhaal van Yossarian, een bombardeur in WO II, die steeds meer doordrongen raakt van de absurditeit van oorlog.

Mijn oordeel:
Dit is voor mij het ultieme boek, het boek der boeken. "Catch 22" is een boek dat me tot in mijn diepste wezen heeft geraakt: het is tegelijkertijd hilarisch, schokkend wreed, ongelofelijk ontroerend, en het eindigt in een staat van oprecht, puur en intens geluk. Ik weet dat ik lyrisch, extatisch en over de top klink (alsof ik aan de LSD zit, quoi) en dat ik met de daardoor gecreëerde verwachtingen het leesplezier van toekomstige lezers alleen maar kan hypothekeren, maar dat is dan tough titty: this is how I feel about "Catch 22".

Toch een cautionary note: dit boek is geen easy reading, zeker niet in het begin, wanneer je nog in het verhaal moet komen, en moet wennnen aan Yossarians idiosyncratische manier van vertellen en dito levensstijl. Bovendien is het best een lang boek (443pp.). But it is so worth the read...

Weetje:
De idiomatische uitdrukking "catch 22", wat zoveel betekent als "een no-win situatie", is afgeleid van dit boek.

Beoordeling: *****

2 opmerkingen:

FigorDVM zei

Boek nummer zoveel op mijn eindeloze lijstje "boeken die ik absoluut moet gelezen hebben".

Maar het komt er ooit van :-)

Tom T zei

Ik heb dit boek intussen op aanraden van Zorex gelezen en kan alleen maar beamen:

dit boek is inderdaad een absolute must!