8 september 2007

Dead Famous - Ben Elton

Genre:
Detective / Fictie / Satire / Whodunnit

In 't kort:
Er wordt een moord gepleegd in het "Big Brother"-huis (en de moordenaar bevindt zich waarschijnlijk dus nog in het huis), maar het programma gaat gewoon door (de kijkcijfers weet je wel).

Mijn oordeel:
Dit is Ben Elton op zijn best: het boek begint als een vlijmscherpe en ongelofelijk accurate satire op het hele "Big Brother"-gebeuren en de bordkartonnen BV- of BN-wereld die daarrond hangt (Eltons satire is hier nog een graad of twee scherper dan in "Chart Throb", cf. de bespreking op deze blog). De manier waarop Elton de personages hier neerzet is tegelijkertijd hilarisch en zo akelig precies dat je er rillingen langs je ruggengraat van krijgt (om een idee te krijgen: de karakteriseringen hebben een hoog Little Britain-gehalte). Absolute voorwaarde om het bovengenoemde ten volle te kunnen smaken is wel dat je het boek in het Engels leest: Elton speelt namelijk op meesterlijke wijze met de dialecten van zijn personages (ook dat kunstje doet hij trouwens nog eens lichtjes over in "Chart Throb"). Die dialecten maken dat het boek slightly more demanding is om te lezen (toch als je alle nuances wil smaken), maar we praten nog steeds over Ben Elton, dus onder de 40p/h zakt je leestempo niet.

De BB-satire is echter slechts één kant van het boek: halverwege ontwikkelt het verhaal zich tot een zeer spannende en meeslepende whodunnit, waardoor het boek bij momenten unputdownable wordt. Dat de ontknoping wat vergezocht is (al lopen de meningen daarover uiteen) neem je er graag bij. Een must-read.

Beoordeling: ****

5 opmerkingen:

FigorDVM zei

Dead Famous is inderdaad een geslaagde parodie op het hele opgeblazen Big Brother gebeuren. In Groot-Brittannië slaat de formule blijkbaar het hardst aan (getuige toch de eindeloze stroom artikels in TV magazines als het onovertroffen Heat en konsoorten).

Ben Elton is echter iemand die je met mate moet lezen. Lees je te snel na elkaar zijn boeken, dan vallen de trucjes te hard op. En dan denk ik ook, ondanks dat ik dit ook zijn beste worp vindt, dat het ervan afhangt welk boek je eerst gelezen hebt. Chart Throb is een even leuke persiflage maar kon ik voornamelijk minder smaken omdat ik het niet zo laat na Dead Famous las.

Edoch: entertaining stuff.

Tom T zei

Op vakantie las ik net ook 'Past Mortem' van Elton.

Ook hier weer the same stuff: leest als een trein - passages met leuke dialecten - een sexscene of twee - goedgevonden grappen - een ietwat gezochte oplossing van de misdaad op het einde.

Dead Famous was voor mij de eerste die ik las en blijft de beste uit de rij.

FigorDVM zei

I can see a pattern here...

Mighty K zei

kan ik dit boek van iemand lenen ? zo ja, breng het dan gerust mee wanneer we elkaar de volgende keer zien, meer dan waarschijnlijk ergens aan de kust.

FigorDVM zei

Zorex heeft het, als ik me niet vergis.

Een mailtje zijnsweegs brengt vast verlichting :-)