9 september 2007

Toby Litt - Deadkidsong

Genre: psychologische thriller.


In het kort:
Deadkidsong gaat over "Gang", een groep van vier jongetjes, die er nogal militaristische gedachten en gewoonten op na houdt. Iedereen heeft in zijn jonge jongens/meisjesjaren dit soort "bondjes" gehad, maar in dit boek gaat het allemaal net iets te ver....met dodelijke afloop.

Mijn oordeel:
Ik wilde al heel lang eens een boek van Toby Litt lezen. Vond het zo grappig dat elk nieuw boek van hem met de volgende letter in het alfabet begint. Dit is zijn vierde dus.
Het verhaal wordt heel traag opgebouwd. Alhoewel ik dat meestal juist prettig vind (Ik heb "De boeken der kleine zielen" van Louis Couperus met veel zin uitgelezen!), vond ik het bij dit boek wat irriterend. Ik had de eerste 200 pagina's zoiets van: "En nu mag er wel eens wat gebeuren mensen!! Er was op de achterflap beloofd dat er doden zouden vallen!!" Maar misschien ben ik teveel gewend aan detectiveverhaaltjes ;-)
Anyway, ik ben toch door blijven lezen. Meer naar het einde toe werd het verhaal steeds boeiender en greep het echt naar de keel. De jongetjes gaan echt rare dingen doen en ontpoppen zich tot ware psychos. Een knap staaltje kinderpsychologie.

Jammer dus dat ik de eerste helft van het boek nagelvijlend heb zitten te lezen, terwijl het verhaal op zich geweldig is. Als ik een regisseur was, zou ik meteen de filmrechten kopen en er een film van maken. Alleen zou ik Stephen King voor het scenario laten tekenen.

Beoordeling:

** (eerste 200 pag) + **** (laatste 250 pag) / 2 = ***

Geen opmerkingen: