13 september 2007

Het gouden kompas - Philip Pullman

Trilogie: Het gouden kompas (oorspr. His dark materials)

1. Het noorderlicht (oorspr. The Golden Compass)
2. Het listige mes (oorspr. The Subtle Knife)
3. De amberkleurige kijker (oorspr. The Amber Spyglass)

Dit is Thea Beckman's Kruistocht in Spijkerbroek ontmoet Tolkien's Lord of the Rings. Dit is J.K.Rowling's Harry Potter ontmoet Douglas Adam's Hitchhiker's Guide to the Galaxy.

Dit is een trilogie die je zelfs na de laatste bladzijde nog niet loslaat. Dit zijn, van alle boeken die hier al besproken zijn, diegenen die je zeker zou moeten lezen. En... dit is warm aanbevolen door Katia!


Heb je nog meer redenen nodig?

Een bespreking lees je hier.

En de verfilming van deel I krijgen we hier hopelijk eind december in de zalen (verfilmd door New Line, welbekend van LOTR, met o.a. Nicole Kidman, Daniel Craig en Sam Elliott in de hoofdrollen).

Beoordeling: *****

8 opmerkingen:

FigorDVM zei

Empire Film magazine (een aanrader om af en toe eens te lezen: uitgebreide en onderbouwde filmjournalistiek) ziet The Golden Compass in ieder geval als één van dé blockbusters in de winter van 2007-2008.

En van hetzelfde productiehuis als LOTR trilogie.

Maar: lees ik dan het boek of wacht ik de film af...? Of doe ik als bij LOTR: me steeds voornemen het boek te lezen en daarom weigeren de films te kijken?

En ook, als je niet echt into fantasy bent, is het dan nog steeds een aanrader?

Tom T zei

- Wacht niet op de film: lees zeker eerst de boeken!

- Of je nu de film ziet of niet; deze trilogie is een geweldig geschreven saga en absoluut unputdownable.

- Op zich is die fantasy-component niet groter dan in, let's say, een James Bond verhaal. Al is het verhaal bij Pullman wel een pak beter :)

Anoniem zei

En ik ben zelf eigenlijk ook totaal niet into fantasy verhalen, maar deze trilogie is wel geweldig.

Katia

FigorDVM zei

Nu moét ik het wel lezen!

Als nou eens alle schrijvers ter wereld even stopten met boeken schrijven, zodat ik de volgende 30 jaar of zo een beetje kan inhalen, is dat geen goed idee? :-)

Mighty K zei

en ondertussen ben ik (nochtans geen fantasy-man whatsoever) ook al overtuigd. kunnen we het lenen van jullie, tom, of moeten we ons met gepaste spoed naar de bib bewegen ?

FigorDVM zei

De film moeten we sowieso gaan zien, want Sam Eliot speelt erin mee (de cowboy uit The Big Lebowski): ik heb er al een foto van gezien en hij heeft er een cowboy hoed op én een grote snor...

Tom T zei

Deze boeken zijn overal nog vlot te vinden. Maar wie wil, mag ze ook bij ons komen uitlenen, zei Katia. Als dat niet lief is.

Tom T zei

En trouwens; de film is prut.

Lees het boek.