4 augustus 2008

De engelenmaker - Stefan Brijs

Genre: Roman

In't kort: Op 13 oktober 1984 keert na een afwezigheid van bijna twintig jaar Doktor Victor Hoppe terug naar zijn geboortedorp Wolfheim, vlak bij het drielandenpunt in de buurt van Vaals en Aken. De bekrompen dorpelingen reageren argwanend op zijn komst, zeker als blijkt dat hij drie kinderen van een paar weken oud bij zich heeft: een identieke drieling met een schrikwekkende afwijking. Na enkele bijzondere genezingen wordt de dokter toch aanvaard in het dorp en gestaag groeit zijn populariteit. Zijn kinderen zijn echter zelden te zien en dat voedt de geruchten. Langzaam groeit het besef dat ze alle drie ernstig ziek zijn. Maar er blijkt meer aan de hand, niet alleen met de kinderen, ook met de dokter zelf die, gegijzeld door zijn verleden, een beslissing neemt die hem onsterfelijkheid moet bezorgen.

Mijn oordeel: Een verhaal over geloof en wetenschap, macht en onmacht, zin en onzin, Vol geruchten, rumoer, gefluister en geroddel. Een roman waarin elk personage naar de waarheid op zoek is en uiteindelijk alleen zijn eigen waarheid vindt en gelooft. Het was één van die boeken die ik maar moeilijk kon opzijleggen. Hoe walgelijk de daden van de hoofdfiguur in kwestie ook zijn, eenmaal je zijn verleden kent, kan je hem (bijna) alleen maar vergeven. Ik moest ook vaak denken aan Elementaire Deeltjes van Michel Houellebecq. De thematiek is heel gelijkaardig. Ik kan me dan ook volledig vinden in de talrijke nominaties en prijzen die dit boek behaalde. Eén van de betere boeken die ik dit jaar al las.

Eindoordeel: ****

2 opmerkingen:

Zekdempel zei

Ik vond dit boek ook erg OK toen ik het een tijd geleden las (voor het bestaan van de boekenblog). Elk hoofdstuk eindigt met een cliffhanger die je direct doet verderlezen.

Niet per se een nadeel maar wel opvallend vond ik dat het boek duidelijk aan alle regels voor het construeren van een spannend verhaal voldeed. Daar moet toch een schrijfopleiding/cursus aan vooraf gegaan zijn denk ik dan.

FigorDVM zei

Inderdaad zeer genietbaar boek dat de lezer dwingt door te lezen. Je wilt weten wat hier toch aan de hand is.