25 augustus 2008

One good turn - Kate Atkinson

Genre: komedie, detective

In 't kort: Jackson Brodie, een ex-politieagent die in een eerder boek van Atkinson ook hoofdpersonage was, is getuige van een brutale aanval van een Honda bestuurder op een mede-weggebruiker tijdens een file op de weg. Deze gebeurtenis is het begin van een reeks moorden en verwikkelingen die de verschillende toeschouwers van deze aanval zullen meemaken. Maar wat hebben deze gebeurtenissen te maken met de "Honda-man"?

Mijn mening: Ik ben ze nog niet vaak tegengekomen: komische moordverhalen. Ik was dus erg benieuwd naar de uitwerking van deze combinatie. Weer eens wat anders, dacht ik.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog niet helemaal uit ben. Vond ik het nou een leuk boek of niet? Zou ik nog zo'n boek lezen? Ik twijfel omdat ik denk dat mijn antwoord misschien positiever zou zijn als ik...
a] het boek in één of een beperkt paar etapes had gelezen. Nu heb ik steeds kleine stukjes gelezen en eigenlijk worden bij mij boeken daar niet leuker van. Half uurtjes in bed lezen zijn niet aan mij besteed.
b] het engels iets machtiger was geweest. Schrijstijl is behoorlijk Brits. NL was beter geweest. Anderzijds mis je dan de grappen vrees ik.
Er zitten een heleboel rake komische elementen in en je bent ook wel benieuwd naar de oplossing van al die mysteries, maar dan moet je het wel in ongeveer één ruk kunnen uitlezen. Anders raak je het verhaal een beetje kwijt bij dit boek. Ik kan dus moeilijk een oordeel geven en zal nog een ander boek van de schrijfster moeten lezen (onder de hierboven geschetste condities) om een goed oordeel over dit genre (comic murder-mysteries) te kunnen geven.

Eindoordeel:
**

Geen opmerkingen: