15 oktober 2008

Not till the fat lady sings - Les Krantz


Genre: sportgeschiedenis US Sports, toiletboek

In't kort: de ondertitel 'the most dramatic sports finishes of all time' maakt uiteraard veel duidelijk. De auteur neemt ons mee naar 50 memorabele wedstrijden en seizoenen, waarbij het venijn steeds in de staart zit.

Mijn oordeel: uiteraard focust dit boek op American sports, al krijgen we ook een beetje uit de Olympische Spelen voorgeschoteld (basketfinale 1972, ijshockeyfinale 1980). Leuk boek, mooie foto's, van enkele dingen had ik al gehoord, sommige had ik zelfs gezien, maar overall veel trivia bijgeleerd. Bij het boek zit ook een dvd, waarop we enkele van de aangehaalde wedstrijden kunnen zien. Mooi gedaan.

Eindoordeel: ***1/2


ps: waarop slaat dan de 'fat lady' uit de titel ? voor amerikanen is een sportwedstrijd als een opera, en een opera eindigt altijd met de diva (de fat lady dus) die een aria zingt. met andere woorden, verkoop het vel van de beer niet voor hij geschoten is, wacht tot het eindsignaal vooraleer je begint te vieren...

4 opmerkingen:

FigorDVM zei

De uitdrukking is vrij bekend, me dunkt, in onze vooral door anglicismen gedomineerde wereld: it ain't over till the fat lady sings?

Misschien moeten we een Belgisch alternatief zoeken: het is niet gedaan tot Spanje tegenscoort.

Al was de CL overwinning van ManU tegen Bayern in 1999 ook niet mis. Of die verdomde Platt in Italië '90... Een nationaal trauma.

FigorDVM zei

Of Lemond in 1989. Valt ook wel te catalogeren onder de vette dame momenten.

Of Herman Van Springel (68, toch?)

Of de Borsbeek quiz...

Mighty K zei

of antwerp tegen vitosha sofia, met frans van rooij en h-p lehnhoff.
maar de uitdrukking is volgens mij toch niet zo heel erg wijdverbreid, vandaar dat ik even wat toelichting wilde verschaffen. mijn excuses als ik je intellect onderschatte...

Mighty K zei

en ja, vanspringel was in '68. het jaar voor merckx z'n eerste tourwinst. en herman werd geflikt!