22 januari 2009

Het puberende brein - Eveline Crone

Genre: non-fictie, ontwikkelingspsychologie

In 't kort: Ik leende dit boek van een collega die afgelopen zomer een week lang drie pubers mee op vakantie had genomen. Het was een ramp geweest!
Een van de redenen voor haar om dit boek te kopen was om een verklaring te vinden voor het gedrag van deze pubers.

Uit dit boek van universitair hoofddocent Eveline Crone (Universiteit Leiden) komt duidelijk naar voren dat tijdens de adolescentie de hersenen nog op allerlei vlakken in ontwikkeling zijn. Hierdoor kan bepaald gedrag van adolescenten verklaard worden, zoals bijvoorbeeld het feit dat zij écht moeilijk uit hun bed raken.
Mijn interesse ging vooral uit naar het hoofdstuk over de cognitieve veranderingen die zich voordoen. Vanuit mijn werk ben ik geïnteresseerd hoe met name bij"oudere" adolescenten (18-23 jaar) de hersenen zich nog moeten ontwikkelen. Op die manier weet ik wat we wel/niet van hen kunnen vragen in het hoger onderwijs, waar ze minder sterk in zijn of juist sterker. Op deze vragen heb ik een antwoord gekregen. En in de toekomst zullen er meer antwoorden komen, want het vakgebied "Educational Neuroscience" is vrij nieuw, maar volop in beweging.
Naast het cognitieve brein, wordt het emotionele, sociale en creatieve brein besproken. Ook zeer interessant.

Mijn mening: Een zéér interessant, informatief en educatief boek voor iedereen die zich afvraagt waarom pubers zich zo anders gedragen.
(Zoals mijn moeder tijdens mijn pubertijd geregeld zei: "nu ben je lastig en vervelend, maar vroeger was je zo'n lief meisje")
Een interessant interview met de schrijfster vind je op: Ouders Online

Eindoordeel:
****1/2

Geen opmerkingen: