12 januari 2009

Muziek en stilte - Rose Tremain

Genre: pff, moeilijk te benoemen. Historische roman-biografie-tragedie, zoiets ?

In’t kort: Denemarken, 1629. Peter Claire, een Engelse luitspeler, komt aan op het Deense hof, waar hij al snel de vertrouweling wordt van koning Christiaan IV. Peter wordt verliefd op Emilia, de steun en toeverlaat van de koningin. Koning en koningin kunnen echter niet meer met elkaar doorheen dezelfde deur. Hoe kan Peter de weg vinden die zijn dromen werkelijkheid doet worden en zijn ziel zal redden als zijn loyaliteiten zo fataal verdeeld zijn ?

Mijn oordeel: dit boek werd mij in de handen geduwd door mijn teergeliefde, en is zo’n beetje het eerste boek van haar dat ik lees. Ik ben dit genre dan ook niet echt gewoon. Misschien is dat de reden dat ik dit boek vooral erg vreemd vond. Mooi geschreven en zo, maar traag... Het verhaal is best leuk, met enkele onverwachte twists en turns, maar kon best even sterk op 100 pagina’s minder verteld worden. Maar ik denk dat dat net de bedoeling was, er een soortement ‘sfeerboek’ van maken. En da’s niet echt my cup of tea.

Eindoordeel: desondanks toch ***1/2, omdat ze veel goedmaakt met haar sterk schrijfstijl.

Geen opmerkingen: