3 november 2007

Het maakbare brein - Margriet Sitskoorn

Genre:
Neuropsychologie / hersenen / gedrag / infotainment.

In 't kort:
Margriet Sitskoorn is expert op het gebied van de relatie tussen ons gedrag en onze hersenen.
In haar boek legt ze uit hoe de interactie tussen je gedrag en je hersenen tot stand komt en in hoeverre je zelf je hersenen kunt beinvloeden. Je brein is namelijk maakbaar/aanpasbaar (plastisch).

Mijn oordeel:
Het boek is heel duidelijk en leesbaar opgebouwd. Je leest het makkelijk in één ruk uit. Dit komt voornamelijk doordat Sitskoorn heel prettig en leuk schrijft. Ik ben namelijk ook dol op haar columns in de EOS en MIND magazine. Ze weet me altijd heel nieuwsgierig te maken, door te beginnen met vragen stellen.
Ze weet in dit boek heel goed d.m.v. boeiende voorbeelden te illustreren hoe dingen in elkaar zitten.
Bovendien is het boek elaborerend opgebouwd: ze komt goed & helder terug op onderwerpen die ze eerder uitlegde. Op die manier worden..jawel..structuren in je hersenen opgebouwd en nieuwe kennis aan bestaande kennis gekoppeld.

Kortom: wat ze vertelt is interessant en het beklijfd ook nog goed, zonder dat het al te wetenschappelijk is geschreven. Wat dat betreft lijkt dit boek qua opzet & aanpak erg op "Kaas & de Evolutietheorie" van Bas Haring.

Saillant detail: Nu weet ik eindelijk waarom Jan zo'n kletskous is (zie pag 123)

Eindoordeel:
*****

1 opmerking:

FigorDVM zei

Ik ben géén kletskous.