3 november 2007

Sleuteloog - Hella S. Haasse

Genre: Roman, mysteries, Nederlands-Indie

In `t kort: Een vrouw blikt, op verzoek van een journalist, terug op haar jeugd in Nederlands-Indië (typisch Haasse thema. Ze heeft er zelf haar jeugd doorgebracht).
Daar was ze bevriend met Dee. Maar deze vriendschap brokkelde langzaam af. Dee werd, als half-indo, activiste tijdens de Indische oorlog en keerde zich van haar burgerlijke Hollandse vriendin af. Maar was dit verschil in afkomst en persoonlijkheid de enige reden?
Door de journalist te schrijven, komt ze langzaam achter de ware reden van hun groeiende afstandelijkheid.

Mijn oordeel: Hella S. Haasse weet net zoals in haar andere boeken een mysterieuze suspense te wekken in haar romans. Er worden allerlei suggesties gedaan, maar pas op het einde weet je meestal pas echt hoe de vork in de steel zit. Al wordt dit meestal niet expliciet gemeld en sla je je boek vaak verwonderd dicht met de vraag.."Of zou het toch anders zijn geweest?"

Eindoordeel: ***1/2 Omdat ik de meeste andere boeken van haar toch net iets beter vind.

1 opmerking:

FigorDVM zei

Ik heb tot op heden nog niets van Haasse gelezen. Ze staat net als zoveel anderen op de eeuwige "Moet ik ook eens iets van lezen"-lijst.

Jij vertelt me wel wanneer ik het echt (écht!) gelezen moét hebben.