7 januari 2008

Broei - Thomas Legendre

Genre: Drama, Economie, Liefde

In 't kort:
"Een kennis stelt een bruisend weekend in Las Vegas voor en econoom Logan Smith voelt daar wel voor. Hij kan niet voorzien dat hij blackjacklessen zal krijgen van een prachtige, gevaarlijke, roodharige croupier. Ze heet Dallas Cole, en zijn leven wordt nooit meer hetzelfde.

Voor hij het in de gaten heeft, wisselt Logan de ingetogen sfeer van Pennsylvania in voor de zinderende hitte van de woestijn, een loopbaan aan de universiteit van Arizona en een turbulent huwelijk. Hij bijt zich uiteindelijk vast in zijn onderzoek en komt op het spoor van een nieuwe, schokkende, economische theorie. Maar terwijl zijn werk langzaam vorm krijgt, slaat Logans privéleven steeds verder uit het lood.

Broei is een roman over liefde, ambitie en consumptiedrang, en de wereld die we als gevolg daarvan creëren. Thomas Legendre mag worden vergeleken met de beste jonge schrijvers in Amerika, omdat hij in staat is diepgang te koppelen aan een overrompelende stijl en een vlijmscherp inzicht. Dit is een van die zeldzame romans waardoor je met nieuwe ogen naar de wereld kijkt."

Deze tekst stond op de kaft en ik dacht; pfft, het zal wel. Maar vermits alle andere boeken in huis me minder aanspraken, las ik uiteindelijk deze maar.

Mijn oordeel:
Ik heb het zo mogelijk in 1 keer uitgelezen. Ik wil niet geloven dat vrouwen zo verraderlijk kunnen zijn. Ik wil niet weten dat het er in de academische wereld echt zo doortrapt aan toe gaat. En ik wil niet langer aanvaarden dat ik zelf een deel ben van de 'consumptiemaatschappij'. Ik zal dit boek binnenkort nog eens lezen en dan moeten beslissen wie en wat ik geloven wil.

Ieder hoofdstukje brengt het verhaal van elk van de hoofdpersonages om de beurt verder. De academische lezing en 'discussie' op het einde zijn een absoluut hoogtepunt.

Eindoordeel: *** (slechts 3, omdat ik het eerst nog eens allemaal wil lezen, en omdat ik het einde een beetje soft vond)

Geen opmerkingen: