25 januari 2008

Grote vragen in de wetenschap - Harriet Swain

In het kort:
Zoals de titel al aangeeft worden er in dit boek `de grote vragen uit de wetenschap` belicht (niet per se beantwoord!!)
Vragen als: Kunnen we honger uitbannen? Is er leven op andere planeten? Waarin verschillen mannen van vrouwen?

Elke vraag wordt behandeld door een journalist en vervolgens een wetenschapper die een gerenommeerde staat van dienst op dit terrein hebben.

Mijn oordeel:
Er wordt heel helder antwoord gegeven op de vragen. Je leert waar men staat in het onderzoek naar deze onderwerpen. En vooral dat er nog een hele hoop te onderzoeken valt!!

Met name de bijdrage van de journalisten vond ik leerzaam.
Met enige algemene ontwikkeling is alles goed te lezen en te begrijpen. Prettig is ook dat er niet heel erg uitgewijd wordt. Iedereen heeft 5 pagina`s tot zijn beschikking, wat het lekker to-the-point maakt. Elke vraag wordt dus in 10 pag. behandeld.

Na het lezen van dit boek weet ik waar de wetenschap op verschillende gebieden staat en welke vragen er wel/niet beantwoord zijn en wat dat antwoord dan is.
Wat mij vooral opviel was dat men bij het beantwoorden van vraagstukken vaak de evolutietheorie van Drawin als uitgangspunt neemt. Hypothesen omtrent (deel)vragen worden veelal verworpen omdat ze in strijd met de evolutietheorie zijn. Mijn reactie was: `Is het wel zo verstandig om alles daaronder te scharen?`

Eindoordeel: *****

P.S. Harriet Swain heeft ook een boek samengesteld `De grote vragen in de geschiedenis`.

Geen opmerkingen: