7 augustus 2010

Five Little Pigs - Agatha Christie

In't kort:
De Canadese Carla Lemarchant, née Caroline Crale, wil dat Hercule Poirot de moordzaak op haar vader, de bekende schilder Amyas Crale opnieuw onderzoekt. 16 jaar geleden werd haar moeder als schuldige veroordeeld. Die heeft echter, net voor haar dood, een brief gestuurd waarin ze haar onschuld uitspreekt.

Wat is dan de waarheid? Er zijn vijf mogelijke andere daders. Heeft een van hen Amyas veroordeeld? Of heeft haar vader zelfmoord gepleegd? Of was het toch de moeder?

Mijn oordeel:
Geweldig leuk, boeiend en stijlvol. Dit was mijn eerste Agatha Christie (wel vroeger veel naar de Poirot TV-reeks met David Suchet gekeken) en het smaakt naar meer. Ver moet ik ze niet zoeken want Inez' Christie collectie is zeer uitgebreid.

Dit verhaal loopt gewoon lekker en is ook slim opgebouwd: eerst de feiten, dan de verhalen van de getuigen en dan zoals steeds de slimme analyse van Poirot. Een simpel concept maar het werkt. Je kan je als lezer ook zo de sfeer van die tijd voor de geest halen. Lekker aristocratisch en een beetje bekakt: leuk. En het antwoord op de schuldvraag: zoals in elke goede detective kan iedereen het tot de onthulling zijn. En het is knap dat vol te kunnen houden.

En zeggen dat ik het alleen maar ben gaan lezen omdat er verder in de bibliotheek van de camping waar we vorige week een polderkeet huurden niet veel soeps was en ik geen ander boek meer had (en het regende, wat moet je dan?).

Eindoordeel:
Lekker!
****

Geen opmerkingen: