7 augustus 2010

Rituelen - Cees Nooteboom

In't kort:
"Rituelen" volgt Inni Wintrop in drie periodes in zijn leven: eerst in 1963, waar we getuige zijn van zijn scheiding van Zita, zijn enige grote liefde, dan terug naar 1953 waar hij Arnold Taads ontmoet, die een leermeester zal blijken voor de jonge Inni en op het einde gaan we naar 1973 waar Inni de zoon van Arnold Taads ontmoet.

Mijn oordeel:
Dit is niet mijn soort literatuur. Ik viel ten eerste continu in slaap tijdens het lezen en had daarna de grootste moeite om te begrijpen waar dit boek naartoe ging. Boeken die te veel de oppervlakte gebruiken om alleen maar  ons 'toegang te verschaffen tot een diepere betekeniswereld' zijn me sowieso wat te filosofisch, te nietszeggend. Ik wil een verhaal, een plot, geen oeverloos uitwaaieren langs intellectuele zijwegen.

Ik wil dus eigenlijk geen al te groot oordeel vellen over deze roman omdat het niet mijn soort roman is. Er wordt in het derde deel van dit boek verwezen naar een Chinese auteur, Kawabata, in verband met de thee ceremonie. Ook dat is een veelgeprezen auteur, maar ik heb er één boek van gelezen en ook daar faalde ik in mijn begrip.

Het ligt aan mij...

Eindoordeel:
**

Geen opmerkingen: