7 augustus 2010

Klaverjassen in Barcelona - Frits Barend

In't kort:
Frits Barend is een sportjournalist voor het Nederlandse TV-station RTL4 (een beetje vergelijkbaar met VTM). Vooral bekend van zijn jarenlange samenwerking met Henk van Dorp. In dit boek zijn columns verzameld die van 1995 tot 1999 zijn verschenen in Het Parool.

Mijn oordeel:
Dit was het andere boek dat ik uit de campingbibliotheek ontleende (ja, werkelijk, de oogst was mager).

Sportcolumns hebben het voordeel dat ze kort zijn en dat je makkelijk van het ene naar het andere doorbladert zonder al te veel inspanning. Bovendien beslaan de columns een periode waar ik zelf nog veel interesse had in sport en Ajax onder Van Gaal hoge toppen scheerde in de Champions' League.

Het nadeel aan columns is dat ze te veel een persoonlijk stukje zijn van de schrijver en te vaak als eenzijdig gezeur kunnen gaan klinken. Barend koketteert graag met zijn imago van een beetje een rebel, een schenenschopper die geen blad voor zijn mond neemt. Het gaat ook bijna alleen maar over Ajax of over de spelers van Ajax. Af en toe raakt het een snaar, wanneer het bijvoorbeeld gaat over racistische spreekkoren bij supporters, maar over het algemeen is het te mager om echt boeiend te zijn.

En, maar daar heeft de auteur geen schuld aan: columns zijn van nature al snel gedateerd. 1999 is het jaar waarin Van Gaal begint te falen als trainer (maar na een nog slechtere periode bij Oranje nu weer succes oogst), waar Nederland weer net niet de finale haalt... Al is het ook leuk om bepaalde zaken te lezen die sindsdien toch uitgekomen zijn (van der Sar die op dat moment naar Manchester United wil, maar die willen  hem dan weer niet. Ondertussen zit van der Sar bij... juist).

Ik heb trouwens het stiekeme gevoel dat Cruyff is voor Barend wat Armstrong is voor Smeets.

Ach, het heeft me een paar uurtjes lezen gegeven en ik heb niet de neiging gehad het weg te gooien. Maar echt boeiend was het niet.

Eindoordeel:
**

Geen opmerkingen: