26 juni 2008

Hundred secret senses - Amy Tan

Genre: roman

In 't kort: Als zesjarige wordt Olivia verrast door de entree van haar halfzusje Kwan. Ze komt vanuit China bij de familie in de USA wonen.
Olivia heeft het echter niet zo op Kwan. Ze is nogal "weird", vertelt 's avonds wanneer ze in bed liggen verhalen over geesten en heeft de gave om dode mensen te zien en ermee te communiceren. Alle reden om je als klein meisje voor je zus te schamen en je te distantieren.

Wanneer de halfzusjes ouder zijn krijgt Olivia een beetje spijt van haar gedrag. Ze vertrekken samen met de ex van Olivia naar China om een reportage te maken van Kwan's vroegere woonplaats. Daar begint Olivia langzaam te geloven in de bijzondere gave van haar zus. Een gave die zij zelf misschien ook wel bezit...

Mijn oordeel: Net als andere boeken van Tan, speelt het verhaal zich af in twee werelden. De rationele V.S. (gepersonificeerd door Olivia) en het bovennatuurlijke China (Kwan). De moraal van het verhaal is duidelijk: het materiele zichtbare leven is maar een deel van de werkelijkheid.
Op zich vind ik dat een interessant uitgangspunt voor een boek. Ik hou zelf erg van magisch realistische verhalen, maar dan moet de "waarheid" in het midden blijven en ik met een vraagteken blijven zitten. Dat vind ik leuk. Maar in dit verhaal is de conclusie (ik ga het gewoon lekker verklappen) dat beide zussen elkaar uit hun vorige leven kennen. What a coincidence!! Bleh! Daar hou ik dan weer niet van.
"The bonesetter's daughter" vond ik dan wel weer goed. Daar is het bovennatuurlijke thema wat minder zwaar aangezet.

Eindoordeel:
**

Geen opmerkingen: