24 juni 2008

Specimen Days - Michael Cunningham

In't kort:
Specimen Days vertelt drie verhalen: eentje in de tijd van de industriele revolutie, eentje nu aan het begin van de 21e eeuw en eentje zowat 150 jaar in de toekomst.
In het begin zien we de opkomst van de machines en hoe deze de levens van mensen beinvloeden. In het laatste verhaal hebben machines de wereld verkloot: het speelt zich af na de fallout (van een oorlog of van een kernramp wordt niet gezegd).
In alle verhalen komen (quasi) dezelfde drie personages terug: Lucas, Catherine en Simon. In elk verhaal is Walt Whitmans "Leaves of Grass" de leidraad voor minstens een van de personages. Dit doet ook dienst als leitmotiv in deze verhalen.

Mijn oordeel:
Ik vond het een wat vreemd boek, dat ik wel goed vond en weet verder niet zo goed hoe het te bespreken. Ik ken ook Whitmans werk niet, dus in hoeverre het boek intertekstueel met dit werk speelt en wat de diepere betekenis is, weet ik ook nog niet.

Maar het boeit wel de hele tijd.

Ik zal er eens wat langer over nadenken... To be continued.

Eindoordeel:
***1/2

Geen opmerkingen: