3 juli 2009

Web - Paul Mennes

In 't kort:
"Web" is een verhalenbundel van losjes samenhangende verhalen over jongeren (oudere tieners tot jonge twintigers) die zich, basically, vervelen in de laten jaren '90. De TV en internetgeneratie, zeg maar.

Mijn oordeel:
Ik vond er niet zo heel erg veel aan. Het leest weliswaar vlot en je hebt het in amper twee uur uit, maar het ontbreekt aan een duidelijke thema, aan een verhaal ook. Ik merk ook dat kortverhalen niet echt mijn ding zijn. Voor je goed en wel begonnen bent, is het alweer gedaan. Personages blijven daardoor oppervlakkig, er wordt te snel door de plot gejaagd.

Het is bij momenten best grappig en ik heb ook de indruk dat ik het als oudere tiener, jonge twintiger een pak leuker had gevonden. Tuurlijk zijn de gedachten van rebellerende tieners en hun onvrede met hun medemensen herkenbaar, maar dit werkt alleen als je het zelf bent (of krampachtig poogt te blijven). Nu zijn de meeste personages een beetje irritant.

Door alle verhalen is een soort van rode draad geweven, maar dan vooral door het terugkeren van een aantal motieven (weerwolven, Elvis...) en sommige verhalen lijken naar elkaar te verwijzen. Het is echter allemaal wat te dunnetjes en te 'toevallig'. Het deed me een beetje denken aan het fragmentarische en onsamenhangende van "Any Way the Wind Blows" van Tom Barman die ik, o schande, ook niet goed vond.

Eindoordeel:
**

Geen opmerkingen: