10 juli 2010

De grote kleine kapitein - Paul Biegel

Genre: kinderboek

In 't kort: De kleine kapitein, een stoere kindzeeman, strandt met zijn scheepje de 'Nooitlek'. Al snel wordt hij op zijn schip vervoegd door drie reisgezellen: Dikke Druif, Marinka en Bange Toontje. Samen beleven zij spannende avonturen op zee; ze vinden een schat en circusdieren, belanden op vreemde eilanden met bizarre personen en nog veel meer.

Mijn oordeel: Eigenlijk kun je het beter niet doen. De boeken die je als kind of tiener geweldig vond op volwassen leeftijd opnieuw lezen. Maar ik kon het bij de kleine kapitein niet laten. Toen ze mij op achtjarige leeftijd door de leraar werden voorgelezen vond ik de verhalen fantastisch! En zelfs op mijn 31e vind ik ze nog steeds geweldig tot de verbeelding spreken en met een zalig gevoel voor humor en fantasie geschreven en getekend. Absolute aanrader als voorleesboek voor ouders of leraren.

Eindoordeel: ***** (mijn oordeel destijds als kind dat er uit voorgelezen werd)

Geen opmerkingen: