24 juli 2010

De man die in rook opging - Sjöwall & Wahlöö

In't kort:
Alf Matsson, een journalist voor een sensatieblaadje, wordt vermist. Tijdens een trip naar Boedapest is hij niet meer naar zijn hotel teruggekeerd.

Detective Martin Beck wordt al op de eerste dag van zijn lang verbeide vakantie teruggehaald om naar Boedapest te reizen en deze zaak te onderzoeken.

Mijn oordeel:
De detectives van Sjöwall en Wahlöö worden aanzien als de ijkpunten als het gaat om Scandinavische detective- en misdaadromans die de laatste tijd een duidelijke hausse beleven.

Dit boek heeft me echter niet overtuigd van hun kunnen. De verdwijninsgzaak en de afwikkeling ervan heeft te weinig om het lijf om te boeien en ook de intrige eromheen (drugshandel) te weinig schokkend om mij aan mijn stoel te kluisteren. Goed geschreven, dat wel, maar ik zal toch beter werk van hen moeten lezen om het met hun status eens te zijn.

Eindoordeel:
Beetje teleurstellend **

2 opmerkingen:

Hasselblatt E. zei

Ik wil van dit commentaarvakje even gebruik maken om de frisse, nieuwe layout van Boekenwijzen toe te juichen!

FigorDVM zei

Thx! Na drie jaar de doom&gloom layout hebben we eindelijk de AAN-knop van het leeslampje gevonden :-)
Nu, de mensen van Blogger gaven ons deze mogelijkheid dus behalve een eigen keuze maken uit de beschikbare zaken is er niet gebeurd. 13 juni heeft echter getoond dat goed kunnen kiezen ook een kunst is :-D