10 juli 2010

The eastern parade - Richard Yates

In 't kort: We volgen in dit verhaal het leven van de zusjes Sarah en Emily Grimes. Ze groeien samen op en voelen zich hun leven lang sterk verbonden. Toch worden het twee totaal tegengestelde vrouwen, die beide het geluk nooit echt zullen vinden.

Mijn oordeel: Na het zien van de verfilming van Yates bekendste werk Revolutionary Road (vond ik een prachtige film) wilde ik eens een boek van hem lezen. Yates thema is veelal het gewone huiselijk leven en de treurigheid daarvan. Zo ook in dit boek. Na het eerste hoofdstuk wist ik dat dit mijn stijl en genre was. Geen heftig verhaal, maar een subtiele weergave van de ups en vooral downs van twee zussen.
Toch dacht ik ook een duidelijke dubbele laag in het verhaal te herkennen, met diverse morele boodschappen van de schrijver. Maar het geinige is dat ik die misschien zelf zo interpreteer en de schrijver geen enkele bijbedoeling had. Hoe dan ook. Het blijft een fijne leeservaring.

Eindoordeel: ***1/2

Geen opmerkingen: