19 november 2010

De avondboot - Vonne van der Meer

In 't kort: We volgen een reeks gasten die verblijven in een huurhuis op het Nederlandse Waddeneiland Vlieland. Rond elk gast of gasten wordt er een kortverhaal verteld. De vrouw met terminale kanker die  nog éénmaal alleen naar het eiland reist en (slechte) herinneringen ophaalt aan haar huwelijk. Twee zussen die herinneringen ophalen aan vroeger, waarbij de een zich de feiten toch heel anders herinnert dan de ander. Met alle gevolgen van dien.

Mijn oordeel: Een aantal jaren geleden las ik Van der Meer's eerdere boek Eilandgasten, waarin blijkbaar een aantal personage al geïntroduceerd worden. Ik herinnerde me dat dat boek me enorm aansprak vanwege het desolaat-op-een-eiland-gevoel dat ik tijdens het lezen had. Dat gevoel kreeg ik nu, gelukkig, weer terug. De verhalen van de verschillende gasten zijn stuk voor stuk intrigerend en erg origineel. Ze stoppen op het moment dat de gast(en) het eiland verlaten. De lezer blijft uiteraard op het eiland en weet helaas niet hoe elk verhaal zich verder ontwikkelt op het vastenland. Die onvolledigheid creëerde bij mij een blijvend nieuwsgierig en geheimzinnig effect.

Eindoordeel: ****

Geen opmerkingen: