7 november 2010

Superidioot - Tommy Jaud

In't kort:
Simon Peters, 29 jaar, is een typische sukkel: heeft een saaie job, vrienden die hij niet leuk vindt en een onbestaand liefdes- en sexleven.
Probleem is: aan de basis van alles ligt vooral Simon zelf en zijn idiote, onvolwassen levensvisie. Maar zijn zelfbeklag staat in de weg van een katharsis.

Mijn oordeel:
Inez had al eerder een boek van deze schrijver gelezen (Resturlaub) en dat als lekkere vakantieliteratuur bestempeld. Nu, vakantie is het allerminst, maar ik had nood aan een boek dat ik even hersenloos kon uitlezen. En dat kan perfect met dit boek.

Literaire waarde is niet heel erg hoog, en de belevenissen van Simon zijn best voorspelbaar (niets gaat goed, uiteraard, en hij verknalt het allemaal lekker zelf) maar het is wel komisch en onderhoudend.

Simon is ook ideaal als superidioot en als lezer mag je je verkneukelen in zijn falen, al heb je af en toe toch ook wel een beetje medelijden met hem als hij weer eens moet afdruipen. Maar iets verderop verspeelt hij dat recht op medelijden weer door een andere idiote actie.

Eindoordeel:
Geen meesterwerk, maar wel leuk tussendoor. ***

1 opmerking:

Zekdempel zei

Twee jaar geleden las ik Resturlaub, en vond het ideale Urlaubliteratur. Omdat ik opnieuw op vakantie ging nam ik eens dit eerste boek van Jaud mee. Ook dit was erg vermakelijk. Ik heb het opnieuw in het Duits gelezen en vrees wel dat ik wat grappen heb gemist, maar ik denk dat het al met al leuker is om het ook in die taal te lezen omdat het komisch overkomt. Op de een of andere manier komt de onhandigheid van Simon er in het Duits beter uit. Maar in het Nederlands is het ook vast goed te pruimen.

Leuk dat er naast hopen zogenaamde chicklit ook eens dudelit te lezen valt.

mijn eindoordeel: ****